Asset Publisher
Oferta edukacyjna Nadleśnictwa Białowieża
Zajęcia edukacyjne kierujemy do dzieci i młodzieży oraz studentów z Polski i z zagranicy, jak również do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy o lesie, jego życiu i mieszkańcach.
Nadleśnictwo Białowieża zaprasza na bezpłatne zajęcia edukacyjne prowadzone przez okrągły rok. Zajęcia są skierowane zarówno do dzieci i młodzieży, jak i studentów oraz osób dorosłych – do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy o lesie i jego mieszkańcach. Tematyka zajęć jest dostosowana do wieku odbiorców oraz ich zainteresowań. Poruszane zagadnienia oraz czas trwania zajęć są ustalane indywidualnie z opiekunem grupy.
Tematy zajęć edukacyjnych dostosowane do wieku uczestników:
Dzieci przedszkolne 3-6 lat
-
Leśna sensoryka – aktywności organizowane w lesie lub w otoczeniu przyrody, które rozwijają zmysły dzieci (wzrok, słuch, dotyk, węch, czasem smak) oraz ich świadomość przyrodniczą. To połączenie edukacji przyrodniczej z elementami integracji sensorycznej. Szczególnie przeprowadzane dla dzieci z niepełnosprawnością.
-
Sztuka z Lasu – tworzenie w terenie obrazów za pomocą materiałów znalezionych w lesie (kora, liście, szyszki, patyki). Takie zajęcia edukacyjne rozwijają kreatywność i wyobraźnię dzieci poprzez kontakt z naturą, poznają różnorodność jaka występuje w lesie, uczą szacunku do przyrody i umiejętnego korzystania z jej zasobów, wzmacniają umiejętności współpracy i planowania.
-
Leśne Bingo- to gra terenowa, która rozwija spostrzegawczość i uwagę w terenie, uczy rozpoznawania elementów przyrody (roślin, zwierząt, śladów, tropów itp.), wzmacnia kompetencję współpracy i zdrowej rywalizacji, zachęca do uważnego i bezpiecznego eksplorowania lasu.
-
Pomóż ptakom przetrwać zimę - zimowe warsztaty w sali edukacyjnej z tworzenia kul tłuszczowych i obserwacja ptaków zimujących. Te warsztaty uczą o gatunkach ptaków, które spędzają zimę w Polsce i ich zwyczajach, o tym dlaczego ptakom trudniej znaleźć pożywienie zimą, kształtują umiejętności pomagania przyrodzie w odpowiedzialny sposób (w tym dokarmianie), rozwijają spostrzegawczość i zainteresowanie przyrodą oraz uczą współpracy przy wykonywaniu prostych zadań.
-
Leśnik i Las - zajęcia terenowe, podczas których dzieci poznają zawód leśnika i jego rolę w ochronie przyrody oraz zarządzaniu lasem. Te zajęcia wzmacniają postawy odpowiedzialności i troski o przyrodę , uczą bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w lesie, kształtują umiejętności obserwacji i zadawania pytań.
-
Las i jego mieszkańcy - zajęcia terenowe, które uczą znajomości wybranych gatunków roślin i zwierząt. Dzieci uczą się rozpoznawania podstawowych gatunków drzee, krzewów i zwierząt. To ukierunkowana obserwacja przyrodnicza.
-
Poznaj swoje drzewo - zajęcia terenowe, które uczą rozpoznawania wybranych gatunków drzew, opisu drzewa iglastego i liściastego, ukierunkowanej obserwacji przyrody oraz postaw prawidłowego zachowania się w lesie.
-
Leśna Orkiestra - zajęcia terenowe, podczas których dzieci własnoręcznie tworzą instrumenty z naturalnych materiałów, a następnie wspólnie na nich grają minikoncert. Te zajęcia kształtują szacunek do cennego i odnawialnego surowca jakim jest drewno, rozwijają umiejętności manualne orzy tworzeniu prostych instrumentów (np. bębenki, grzechotki, patyczki rytmiczne).
-
Poznaj żubra - zajęcia w sali edukacyjnej i w terenie o ciekawostkach, zwyczajach, biologii i ochronie żubra, sztuka tropienia żubra w lesie. Te zajęcia wzbudzają zainteresowanie rodzimą fauną, budują poczucie dumy z polskiej przyrody i jej symboli. Rozwijają wiedzę przyrodniczą - zapoznanie dzieci z wyglądem, trybem życia i znaczeniem żubra w ekosystemie.
Dzieci szkół podstawowych 7-15 lat
-
Leśne rękodzieło – warsztaty kreatywne w terenie, tworzenie ozdób z naturalnych materiałów. Uświadamianie, że drewno jest surowcem odnawialnym, za czym idzie zrównoważona gospodarka leśna. Rozwijanie umiejętności manualnych.
-
Leśny detektyw – proste eksperymenty przyrodnicze (pomiary drzew, badanie owadów i liści pod mikroskopem). Po zebraniu materiału w terenie zajęcia odbywają się w sali edukacyjnej. Nauka stosowania metody badawczej w przyrodzie. Rozwijanie ciekawości naukowej i logicznego myślenia. Kształtowanie postaw przyjaznych środowisku poprzez eksperyment.
-
Zielona apteczka – zajęcia terenowe z poznawania ziół i roślin leczniczych (bez zbierania chronionych gatunków). Zasady korzystania z darów lasu z poszanowaniem przyrody. Rozpoznawanie podstawowych roślin leczniczych i jadalnych. Zrozumienie znaczenia roślin w życiu człowieka. Nauka odpowiedzialnego korzystania z zasobów przyrody. Zachowanie aspektów dotyczących użytkowania ubocznego lasu.
-
Leśni odkrywcy – gra terenowa. Zadania i zagadki przyrodnicze z wykorzystaniem mapy lub kompasu. Nauka orientacji w terenie i współpracy w grupie. Ćwiczenie orientacji przestrzennej i czytania mapy. Wzmacnianie umiejętności współpracy i komunikacji. Utrwalanie wiedzy przyrodniczej poprzez zabawę.
-
Ślady i tropy mieszkańców lasu – zajęcia terenowe z tropienia zwierząt leśnych, po powrocie do sali edukacyjnej odbywają się warsztaty z tworzenia medali z tropami z masy solnej. Nauka obserwacji i analizy tropów oraz śladów zwierząt. Poznanie fauny Puszczy Białowieskiej. Zrozumienie życia i zwyczajów leśnych zwierząt.
-
Tajemnice lasu – poznajemy przyrodę – zajęcia terenowe przy wykorzystaniu kart pracy umożliwiające poznanie podstawowych gatunków drzew, krzewów, owadów. Zrozumienie roli lasu w przyrodzie w kontekście regionalnym i globalnym.
-
Leśnik i las – zajęcia edukacyjne w terenie, zapoznanie dzieci z zawodem leśnika i jego rolą w ochronie przyrody oraz zarządzaniu lasem. Rozwijanie postaw odpowiedzialności i troski o przyrodę, nauka bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w lesie. Kształtowanie umiejętności obserwacji i zadawania pytań.
-
Leśna przygoda – zabawy w ruchu - zajęcia terenowe, podczas których odbywają się gry edukacyjno-leśne tłumaczące zjawiska występujące w przyrodzie takie jak np. echolokacja u nietoperzy. Kształtowanie postawy proekologicznej i zainteresowania przyrodą. Wdrażanie do współpracy i zabawy w grupie.
-
Co w lesie chruczy? – zajęcia edukacyjne w terenie poświęcone żubrom, ich ekologii, biologii i zwyczajom z historią jego restytucji i opowieściami o tym jak leśnicy pomagają chronić żubra. Kształtowanie postawy szacunku i troski o chronione gatunki zwierząt. Rozwijanie zainteresowania przyrodą i różnorodnością biologiczną Polski.
-
Wiosna w lesie – zajęcia terenowe, rozpoznawanie geofitów oraz innych roślin runa leśnego aspektu wiosennego. Rozwijanie umiejętności obserwacji przyrodniczej w środowisku leśnym. Kształtowanie postawy szacunku i odpowiedzialności wobec przyrody. Poszerzanie wiedzy o różnorodności roślin runa leśnego, w szczególności geofitów. Uświadomienie roli roślin runa leśnego w ekosystemie i ich znaczenia dla innych organizmów.
Młodzież szkół średnich:
- Survival i bushcraft – z poszanowaniem środowiska („leave no trace”). Zajęcia terenowe z obsługi mapy, z wykorzystaniem kompasu. Nawigacja w terenie przy pomocy słupków oddziałowych. Wyznaczanie azymutów. Nauka praktycznych umiejętności. Kształtowanie postaw odpowiedzialności za środowisko.
- Ekosystem lasu w praktyce - samodzielne badanie warstw lasu. Pomiary obwodu i wysokości drzew. Pogłębienie wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu ekosystemu leśnego. Rozwijanie umiejętności badawczych i analizy danych przyrodniczych.
- Spotkanie z leśnikiem - zajęcia terenowe na ścieżkach edukacyjnych z perspektywy pracy leśnika w Puszczy Białowieskiej, przybliżenie specyfiki pracy leśnika i jego roli w zrównoważonej gospodarce leśnej. Świadomość zasad bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z lasu. Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i dyskusji z ekspertem.
- Co w lesie chruczy? – zajęcia edukacyjne w terenie poświęcone żubrom, ich ekologii, biologii i zwyczajom z historią jego restytucji i opowieściami o tym jak leśnicy pomagają chronić żubra. Kształtowanie postawy szacunku i troski o chronione gatunki zwierząt. Rozwijanie zainteresowania przyrodą i różnorodnością biologiczną Polski.
- Zielona apteczka – zajęcia terenowe z poznawania ziół i roślin leczniczych (bez zbierania chronionych gatunków). Zasady korzystania z darów lasu z poszanowaniem przyrody. Rozpoznawanie podstawowych roślin leczniczych i jadalnych. Zrozumienie znaczenia roślin w życiu człowieka. Nauka odpowiedzialnego korzystania z zasobów przyrody. Zachowanie aspektów dotyczących użytkowania ubocznego lasu.
- Drewno – super surowiec – zajęcia w terenie połączone z warsztatami w sali edukacyjnej z wykorzystaniem ksyloteki z próbkami drewna w formie książek. Ukazanie, że drewno jest surowcem odnawialnym, za czym idzie zrównoważona gospodarka leśna. Uczniowie zdobywają wiedzę o drewnie jako surowcu, rozwijają kreatywność (kreowanie nowych zastosowań).
Dorośli (w tym studenci i seniorzy):
- Ślady historii w lesie – zajęcia terenowe połączone z odkrywaniem miejsc historycznych – między innymi kurhany, Szlak Dębów Królewskich, uroczysko „Zamczysko”, uroczysko „Miejsce Mocy”, uroczysko „Dąbrowa Budnicka”. Łączenie wiedzy przyrodniczej z lokalną historią i kulturą. Rozwijanie umiejętności interpretowania krajobrazu kulturowego. Budowanie tożsamości i świadomości regionalnej.
- Zielona apteka – zioła i rośliny użytkowe – zajęcia terenowe z rozpoznawania dziko rosnących roślin jadalnych i leczniczych, zasady ich zbierania w sposób etyczny w nawiązaniu do ubocznego użytkowania lasu. Rozpoznawanie podstawowych gatunków roślin użytkowych. Poznanie ich zastosowań w ziołolecznictwie. Nauka zasad zrównoważonego korzystania z zasobów lasu.
- Leśne ścieżki zdrowia – zajęcia terenowe połączone z „kąpielami leśnymi”, ćwiczeniami oddechowymi i aromaterapią. Opowieści o dobroczynnym wpływie lasu na organizm człowieka. Świadomość wpływu przyrody na zdrowie fizyczne i psychiczne. Nauka prostych ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych w terenie. Kształtowanie nawyków aktywnego spędzania czasu na łonie natury.
- Lasy w Polsce – zajęcia terenowe, podczas których uczestnicy poznają różnorodność polskich lasów, ich typy i funkcje. W praktyce dowiadują się, czym różnią się bory, grądy i olsy, jakie gatunki drzew dominują w różnych regionach kraju, jak wygląda gospodarka leśna i ochrona przyrody. Zajęcia łączą obserwację, elementy gry terenowej i krótkie ćwiczenia badawcze.
- Spotkanie z leśnikiem - zajęcia terenowe na ścieżkach edukacyjnych z perspektywy pracy leśnika w Puszczy Białowieskiej, przybliżenie specyfiki pracy leśnika i jego roli w zrównoważonej gospodarce leśnej. Świadomość zasad bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z lasu. Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i dyskusji z ekspertem.
- Puszcza – Kraina Miodu – zajęcia terenowe i w sali edukacyjnej Uświadomienie kluczowej roli pszczół i innych owadów zapylających w ekosystemach i gospodarce. Rozwijanie wiedzy na temat zagrożeń dla pszczół oraz sposobów ich ochrony w praktyce. Zachęcenie uczestników do podejmowania działań wspierających bioróżnorodność w swoim otoczeniu
- Święta tuż tuż – warsztaty tworzenia stroików bożonarodzeniowych z materiałów naturalnych. Uświadamianie, że drewno jest surowcem odnawialnym, za czym idzie zrównoważona gospodarka leśna. Nauka odpowiedzialnego korzystania z surowców naturalnych.
- Jajko nierówne jajku –opowieści o różnorodności jaj ptaków dzikich, nauka rozpoznawania, warsztaty tworzenia pisanek z materiałów naturalnych. Zapoznanie uczestników z bogactwem materiałów pochodzących z lasu oraz ich zrównoważonym wykorzystaniem w rękodziele. Uświadamianie znaczenia lasów jako źródła surowców odnawialnych i inspiracji kulturowej.
- Puszczańskie Safari – wycieczki edukacyjne w celu obserwacji żubrów w ich naturalnym środowisku, prelekcja o ekologii, biologii oraz historii restytucji żubra w Puszczy Białowieskiej. Rozwijanie wiedzy przyrodniczej uczestników na temat żubra – największego ssaka Europy. Uświadomienie roli Puszczy Białowieskiej jako unikalnego ekosystemu o znaczeniu międzynarodowym. Budowanie szacunku i zainteresowania dla rodzimej przyrody i jej historii.
Nadleśnictwo Białowieża realizuje różnorodne działania edukacyjne: m.in. wydarzenia edukacyjne ogólnodostępne, zajęcia edukacyjne w Ośrodku Edukacji Leśnej „Jagiellońskie" oraz w terenie, pogadanki prowadzone w przedszkolach i szkołach, cykliczne zajęcia edukacyjno-plastyczne organizowane w OEL „Jagiellońskie", czy plenery fotograficzne. Zajęcia odbywają się po wcześniejszym uzgodnieniu między opiekunem grupy a pracownikiem Nadleśnictwa Białowieża, zajmującym się edukacją leśną:
Anna Jarząbska - Specjalista SL ds. edukacji leśnej - tel. 575 796 825
W Ośrodku Edukacji Leśnej "Jagiellońskie" udzielane są informacje o tematyce edukacyjnej, turystycznej i leśnej.
Informacje na temat nadchodzących wydarzeń ogólnodostępnych znajdą Państwo w zakładce Turystyka/Aktualne wydarzenia
ZAPRASZAMY!


